Flattr meg

tirsdag 11. mars 2014

Japanese Winter

Brace yourselves!
Winter has been here for a while, why didn't you brace yourself?

Jeg er voldsomt fascinert over japansk vinter. Jeg har aldri opplevd en så kald vinter som dette, men likevel har den ikke gått under fem minusgrader. Hvordan klarer den å føles så kald? Det har snødd to-tre ganger, og hver gang gikk jeg i snøen i sommersko uten å få noe snø på sokkene, så det kan klassifiseres som "lett snøfall". Undersiden av skoene mine er hakket glattere enn snowboardet mitt når det er smurt, men jeg klarte å unngå å falle. Så langt.

Jeg skrev dette på Facebook også, så vitsen er allerede gammel, men get this: snø falt, så en fest ble avlyst. Ikke omvendt. Jeg er mer vant til "hei, det er kjipt vær ute, så jeg inviterer en gjeng over så vi kan kose oss ikveld"-tankegangen, men her gjelder den ikke. Dette kan jeg vel kanskje si at var et kultursjokk for meg. De hadde til og med bestilt mat som de ikke klarte å avlyse, men festen ble likevel avlyst. Heldigvis skulle den være i nabobygningen, så jeg dro dit med Marko og spiste fritert kylling og kake. Alle nødvendige vitaminer og næring, check.

Men virkelig, det er iskaldt her. Og nå er det mars. Jeg sitter i skrivende stund i rommet mitt, som kroppen min har gitt varme til i flere dager siden jeg ikke har hatt flere grunner enn handleturer å dra ut for den siste tiden, men likevel er det 17 varmegrader her inne. Og jeg har brukt airconditioning veldig mye, men når jeg sitter ved PCen (les: alltid) treffer den meg i nakken uansett hvordan jeg stiller inn retningen, som er den hesligste følelsen noensinne. Så jeg sitter med ytterjakke og skjerf på.Og fryser litt på fingrene. Tekoppen er tom, og mitt eneste anti-aircon-i-nakke-plagg henger til tørk på verandaen, så jeg får bare nøye meg med kulden en stund til.

Det siste som forvirrer meg med japansk vinter er at i Norge er det en bonus å bo i høyere etasjer om vinteren fordi varme går oppover, men jeg bor i 7. etasje (den øverste), og med litt hjelp av solen føles det faktisk varmene når jeg endelig kommer meg ut enn det gjør her inne. Jeg vet ikke om jeg burde grue meg eller glede meg til å bo i 1. etasje neste år, men en ting er sikkert: vinteren er varmere i Norge enn i Japan. Jeg klagde over den kalde romtemperaturen til kjæresten for en stund siden, og hun svarte midt i en snøstorm "kom hit til Norge, her er det varmt!".

Utetemperatur er til en viss grad irrelevant. For å være ute trenger du bare riktig klær uansett. Med mindre det er for varmt, da går det ikke an å kle seg riktig. Ihvertfall i et konservativt samfunn som Japan, hvor det å ta av seg t-skjorta i 40 varmegrader ikke er greit. Men husene i Japan er heldigvis bygd for å stå imot sommervarmen og jordskjelv, så det er ikke like tungt og vanskelig som vinteren.

Konklusjon: neste vinter trenger jeg kosedressen og mer skjegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar